4 trasy na Sněžné jámy v Krkonoších (fotografie a tipy)

Sněžné jámy patří mezi naše nejoblíbenější místa v Krkonoších. Vede k nim hned několik turistických tras – které trasy ke Sněžným jámám patří mezi nejkrásnější?

Sněžné jámy Krkonoše trasy

Sněžné jámy (Sniezne kotly)

Sněžné jámy najdete na Cestě česko-polského přátelství v NP Krkonoše. Jedná se o dva mohutné ledovcové kary – Velká sněžná jáma o délce 800 m a Malá sněžná jáma s délkou 550 m.

Na jejich dně uvidíte ledovcová jezírka – Sniezne Stawki, jejichž hloubka je až 200 m.

Po levé straně Sněžných ham se nachází kamenná budova připomínající krakovský královský hrad, který Poláci v současnosti využívají jako televizní vysílač.

Cesta česko-polského přátelství

Cesta česko-polského přátelství je hřebenová trasa, která kopíruje hranici mezi Čechami a Polskem. Je dlouhá 28 km. Začíná u rozcestí pod Tvarožníkem a přes Sněžku vede až k Pomezním boudám.

Trasy na Sněžné jámy

1. Špindlerova bouda – Sněžné jámy – Labský důl

Výjezd ke Špindlerově boudě do Slezského sedla

Pokud budete ubytovaní ve Špindlerové Mlýně, výchozím bodem pro vás bude nejspíš Špindlerova bouda. Ke Špindlerově boudě se dostanete autobusem, který jezdí v pravidelných intervalech. Jednosměrný lístek stojí něco okolo 50,- Kč.

Pokud se nevejdete do prvního spoje, zůstaňte klidní. Ve vytížených dnech jsou spoje posíleny. Více o autobusech na Špindlerovu boudu zjistíte přímo na oficiálních stránkách Špindlerova Mlýna. Autobus staví na několika místech a jezdí přibližně jednou za hodinu.

Nahoru ke Špindlerově boudě se dostanete taky autem. Je tu velké parkoviště a poplatek 300 Kč zaplatíte na recepci hotelu.

Hřebenová trasa Cesta česko-polského přátelství

Výjezd ke Špindlerově boudě vám ušetří hned několik set výškových metrů. Bouda leží přímo na hřebenové trase. Směrem doprava se dostanete na Sněžku, což poznáte podle velkého davu turistů, kteří vycházejí tímto směrem. My se ale dáme doleva na Sněžné jámy, kam míří turistů o něco míň.

Cesta Česko-polského přátelství

Z hřebenové trasy Cesty česko-polského přátelství je skvělý výhled na českou i polskou stranu. Cesta je pohodová, jen občas vás čeká menší klesání a zase stoupání.

Na trase je několik zajímavostí – Petrova bouda, kde si můžete odpočinout nebo sníst svačinu ve zdejší útulně (restaurace je pro veřejnost zavřená) nebo skalní útvary Dívčí a Mužské kameny.

Asi po 2 hodinách přicházíme ke Sněžným jámám.

Dívčí kameny Krkonoše
Dívčí kameny

Sněžné jámy

Sněžné jámy (1467 m) se vyloupnou zpoza vrcholu Vysoké kolo (1509 m), který obcházíte po jeho pravé straně kamenitou cestou. Přímo do kotlů se můžete podívat taky z několika vyhlídek.

Vrátit se můžete stejnou cestou nebo si udělat okružní cestu po žluté k Labské boudě. Tady se můžete občerstvit a poté sestoupat přes Labský důl do Špindlerova Mlýna. Kousek od Labské boudy je Labský vodopád.

Labský důl Krkonoše
Labský důl

2. Medvědín – Labská bouda – Sněžné jámy

Další turistická trasa na Sněžné jámy začíná na Medvědíně. Sem se dostanete lanovkou přímo ze Špindlerova Mlýna. Alternativou jsou pak Horní Mísečky, kde se dá zaparkovat na placeném parkovišti.

Ať už vycházíte od Medvědína nebo z Horních Mísečků, sledujete červenou turistickou značku. Z Horních Měsíčků pak taky vyjíždí v letní sezóně autobus na Zlaté návrší k Vrbatově boudě, kam dojdete i po červené značce.

Pohled od Zlatého návrší – vysílač u Sněžných jam a Labská bouda nalevo pod ním

Pančavský vodopád a Labská bouda

Pokračujeme dál po červené a už máme na dohled vysílač u Sněžných jam. Míjíme Pančavský vodopád, který je se 148 m největším vodopádem v ČR.

Na Pančavský vodopád je nejlepší výhled z Labského dolu, odkud ho vidíte v celé jeho kráse, jak padá přes skály až do údolí.

Měli jsme možnost ho vidět po zimě a v září a nedá se to srovnat – po zimě nebo na pozdní podzim, kdy jsou četnější srážky, je to parádní podívaná.

Po 15 minutách od Pančavského vodopádu přicházíme k Labské boudě. Tady se můžete občerstvit před dnešním největším výstupem. A taky závěrečným, protože začínáme stoupat ke Sněžným jámám po žluté. Asi po 40 minutách a dvou set výškových metrech jsme v cíli.

Zpět můžete pokračovat po hřebenové trase směrem ke Špindlerově boudě a odtud autobusem do Špindlerova Mlýna nebo se vrátíme k Labské boudě a sestoupáme přes Labský důl.

Pramen Labe a Kotelní jámy

Navrhuju třetí trasu, při které se dáme u Sněžných jam doleva směrem na Českou budku (1,5 km), kde odbočíme k prameni Labe. Skutečný pramen Labe se sice nachází opodál, ale je to pěkné symbolické místo, kde bývá houf turistů.

Pramen Labe

Od pramene Labe se začínáme pomalu vracet přes Labskou louku k Medvědínu (popř. Horním Mísečkům) po žluté. Pokud máte ještě chuť, můžete si udělat menší odbočku přes Růženčinu zahrádku a kolem ledovcových karů Kotelní jámy. Není to velká zacházka a stojí to za to.

Kotelní jámy

Cestou k Vrbatově boudě budete míjet taky mohylu Hanče a Vrbaty, dvou lyžařů, kteří tu při závodě před víc jak 100 lety umrzli.

3. Trasa Špindlerovka – Sněžné jámy – Medvědín

Třetí trasa na Sněžné jámy je spojením dvou předchozích tras. Autobusem se necháme vyvézt ke Špindlerově boudě (popř. autem za poplatek), takže si ušetříme několik set výškových metrů v nohách.

Pokračujeme doleva po hřebenové trase Cesta česko-polského přátelství až na Sněžné jámy (něco přes 2 hodiny).

Od Sněžných jam pak sestoupáme po žluté k Labské boudě. Tady si vždy dáváme jablečný štrúdl – po těch nachozených kilometrech chutná jako od maminky :).

Od Labské boudy pokračujeme po červené turistické značce kolem Pančavského vodopádu až k Vrbatově boudě, odkud sestoupáme po asfaltové cestě na Medvědín a lanovkou se dostaneme zpět do Špindlerova Mlýna.

Cesta od Labské boudy

4. Trasa Špindlerova bouda – jezera u Sněžných jam – Medvědín

Čtvrtá trasa je méně obvyklá, ale určitě za to větší klesání a následně stoupání stojí. Dostanete se totiž na úpatí Sněžných jam přímo k jezírkům Sniezne Stawki.

Výchozí pozicí je opět Špindlerovka, odkud jdeme po hřebenové trase směr Sněžné jámy. Před horou Vysoké kolo (přes Sněžnými jámami, poznáte ho podle toho, že jeho vrchol tvoří jen kameny) odbočíme doprava po modré směrem dolů.

Po strmém klesání se dostanete k rozcestníku, na kterém odbočíte na Sněžné kotle. V Polsku je zeleně značené. Za 15 minut jste u jezírek.

Od jezírek pokračujete dál po zelené, dokud nedojdete k dalšímu rozcestníku. Tady si můžete vybrat mezi modrou a žlutou. Obě vedou do kopce.

Po žluté dojdete k vyhlídce, odkud uvidíte Sněžné jámy z vrchu. Cestu si odbočkou prodloužíte asi o hodinku. Po modré vás čeká větší stoupání zpět na hřebenovou trasu, ale na druhou stranu je kratší.

Na hřebenu se pak můžete vrátit přes Pramen Labe a Medvědín zpět do Špindlerova Mlýna.